חזרה
תינוק בתוך הרחם – בועה של “העדר תיסכולים”

סדרת מאמרים בנושא התפתחות רגשית של תינוקות ושל הורים, מאת אפרת בן שם, פסיכולוגית קלינית, מטפלת בנשים בהריון ולאחר לידה ומלווה אבות, אמהות ומשפחות בתחילת דרכן ההורית.


התפתחות העובר ברחם – איפה אני נגמרת ואיפה הוא מתחיל?
פרק ראשון


המסע המשותף המנסה להתחקות אחר השינויים הרגשיים שעוברים על הילד ועל הוריו, הוא למעשה ללא נקודת התחלה מסויימת. יש שיראו את רגע ההתחלה כאשר מתחולל הקסם – זרע פוגש את הביצית והתעברות מתרחשת. יש שיראו את התהליך בצורה מעגלית של גלגולי נפש הבאים לעולם לעשות תיקון וחוזר חלילה. יש שיתנו את התייחסותם לנקודת ההתחלה בה העובר הפנימי הופך לתינוק מבחוץ, חבוק בזרועות מטפליו, בשל להפוך בהדרגה לישות עצמאית בעולם.

בחרתי להתחיל את המסע הרגשי של התינוק, המתמזג באופן ישיר עם מסע גדילתו של הגוף האנושי כאשר העובר מצוי לו ברחם אמו, צף במי השפיר, מוגן ועטוף, חווית התסכול, רוב הזמן, היא ממנו והלאה. צרכיו מסופקים במלואם.

המלאות הריקה של הרחם
מעניין לדעת שהמונח הבודהיסטי “suntata” שמשמעותו “הריקות” בתרגומו המילולי הינו “רחם שופע”: ריק, מזין, פורה ומכיל את כל העולם. הריקות הבודהיסטית אינה הריק השלילי כפי שזה יכול להיתפס במערב. זוהי חוויה של פתיחות מירבית, של קיום מיטבי במרחב אינסופי ושל חופש. חכם בודהיסטי אומר שהרעיון של הריקות אינו שולל קיומם של דברים, אלה שבעצם בתוך הריקות הזאת “הכל אפשרי”. כך גם בתוך הרחם, הריקות מתמלאת בהדרגה ויוצרת את העובר הייחודי והחד פעמי במרחב אינסופי של אפשרויות.

כאשר היה בני הבכור בן מספר שבועות בלבד, הלכנו לבקר במנזר השתקנים כאשר הוא מחובר אליי במנשא, עטוף כל כולו. אחת הנזירות ביקשה להחזיקו, הביטה בו ואמרה “עומר… הכל אפשר”. החוויה הזו מזכירה לי את החוויה הרחמית, שם הכל מתחיל. שם הכל עוד אפשרי. “הכל ידוע, והרשות נתונה”.

התפתחות רגשית ברחם
יכולתו של הרחם לאפשר בתוכו הבשלתם של חיים, קשה לתפישה. הרחם הוא הסוד, המיסתורין, הנעלם אשר במחשכיו מתחיל המופלא והמורכב מכל – החיים האנושיים. מחקרים גילו כי הסביבה הרחמית היא עשירה ומגוונת, היא עשירה בקולות אליהם העובר מאזין כל הזמן, בראש ובראשונה, הוא חשוף ושומע בריתמוס קבוע ומרגיע את הדופק המצוי בעורק העיקרי של הרחם. העובר גם מגיב ברגישות רבה לויברציות הגורמות לשינויים בתנועתו בתוך הרחם. הסביבה הרחמית אם כך, הינה ייחודית וחד פעמית עבור כל עובר ועובר באנטראקציה שלו עם אימו.  כשם שלכל אחד יש את הבית הייחודי שלו, אליו הוא מתכוון כאשר הוא אומר “לחזור הביתה”, כך גם לכל עובר יש את בית הרחם הייחודי שלו, אליו אולי הוא שואף לחזור כל חייו בצורות שונות.

בשלב הזה, כאשר נבנית הסביבה הייחודית, בית הרחם הייחודי של העובר בתוך האם, מתקיים במרחב הרחם קשר מופלא בין שתי ישויות שונות. מחוברות ונפרדות. העובר נמצא בתוך האם, אך היא מתחילה בהדרגה להיות מודעת לנפרדותו ממנה – לעיתים כאשר היא ישנה, הוא ער, וההפך. לאט ובהדרגה, האם מתחילה להיות קשובה לקצב תנועותיו ותגובותיו של עוברה, מנסה לפרש אותם ולתקשר עימו על ידי הנחת יד על ביטנה ולומדת כיצד היא יכולה להשפיע על תנועותיו. הוא לעומת זאת, מושפע מהמצבים הרגשיים והגופניים של אמו, אך איננו יכול להבין את פשרם.

כך מתפתח לו העובר, בנפרדות ותוך כדי חיבור, עד הרגע בו הוא מוכן לפלס לו דרך אל העולם שבחוץ, להתנתק גופנית מאמו, ולהתחיל את מסעו הקסום והמאתגר לעבר נפרדותו כישות בעולם.

הלידה בראי ההתפתחות הרגשית של התינוק
גישות שונות יש להשפעת הלידה על נפשו של הילד. החל מגישות הגורסות כי הלידה הינה “הטראומה הראשונית” הנגרמת לעובר שהיה מוכרח לעזוב את הרחם ולצאת להתמודד עם החיים התובעניים מחוץ לרחם. וכלה בגישות הרואות את הלידה כשלב בריא והתפתחותי לנפש התינוק כי הוא נפרד מרחם אימו כאשר הוא בשל לכך פיזית ורגשית וכמה להתקדם לעבר השלב הבא בגדילתו.  כך או כך, אין כל ספק כי תהליך הלידה הינו תהליך עוצמתי ומשמעותי הן לאם והן לתינוק. התינוק שרק הגיח חש עצמו “לא מוכר” וזקוק לכל העזרה שהוא יכול לקבל מהוריו כדי לשמור על “מוכרות עצמו” לנוכח “עולם זר”.

האֵם רואה את התינוק מזווית חדשה. לא עוד העובר מ”בפנים” אותו אפשר לדמיין, עליו אפשר לפנטז, אותו אפשר להרגיש מבפנים, אלה תינוק מ”בחוץ”- התינוק האמיתי, שהוא לעיתים שונה מהתינוק ה”אידאלי” המפונטז. זה מפגש של אי וודאות, לעיתים חשש, לעיתים אושר, המהולים בכאבי לידה וסערת רגשות.

ריקות הרחם לאחר הלידה, אל מול המלאות והאינטנסיביות שמבחוץ המתמלאת על ידי התינוק החדש שהגיח לאויר העולם, מסבים את ההתייחסות ממרכז הגוף של האם, שם צמח התינוק במשך 9 חודשים, אל החוץ. כעת, התינוק המציאותי, שיש לו צורה ודפוסים ודרישות, הינו במוקד ההתייחסות.

בגדילתו והשתנותו האינטנסיבית, התינוק משפיע על הוריו,והם בתורם, משפיעים עליו בהמשך גדילתו. התינוק עומד בפני אתגר התפתחותו בעולם כישות עצמאית, אמיתית ושלמה. ואילו על ההורים עומדים מול אתגר חייהם – לאפשר לו את זה.


בקרוב – פרקים נוספים בסדרת הכתבות האם התינוק שלי בסדר? על התפתחות רגשית אצל אמהות ותינוקות שכותבת הפסיכולוגית הקלינית אפרת בן שם.

כתבות נוספות

תיקון חווית לידה


קורס דולות לאחר לידה


מיילדת

מיילדת – מיילדות ברוכות הבאות אל דף מיילדת – מתחם המיילדות באתר אמא אדמה – הריון, לידה והורות. באתר אמא אדמה יש מקום לכולן, יש פינות,


    השאר תגובה

    03-3810022

    רחוב הבנים 14, כניסה ב’, הוד השרון





    ©All rights reserved to Ema Adama
    לימודי NLP