חזרה
ליקויי למידה

מה הן לקויות למידה?

ההגדרה המקובלת לצורך קביעת אבחנה של המושג ליקויי למידה היא, שמדובר במצב מסוים שבו תלמיד אינו עומד בתיאום הציפיות, כלומר במבחנים סטנדרטיים ביחס לילדים אחרים בני גילו, הווה אומר הישגיו נמוכים במידה משמעותית מהמצופה על פי גילו.


ליקויי הלמידה באים לידי ביטוי בקשיים משמעותיים ומשליכים על תהליכים קוגניטיביים, התנהגותיים, רגשיים וחברתיים:
לקויות למידה בהיבט הקוגניטיבי

• לקויי למידה בתחום הקשב והריכוז – אינו מסוגל להקשיב ולהתרכז כשיש גירויים סביבו, כמו דיבור, רעש, ריחות וכדומה. דעתו מוסחת בקלות.
• לקויי למידה בתחום השפה – קושי בישום, בקליטת חלקי דיבור, שפה, קריאה, כתיבה וכדומה…
• לקויות למידה בתחום התפיסה החזותית והשמיעתית, קליטה, עיבוד וזיהוי.
• לקויות בתחום התפיסה התמצאות במרחב והתמצאות בזמן, כיוונים, ניהול זמן.
• לקויות בתחום הזיכרון: זיכרון חישה מיידי – יכולת לשמור זיכרון למשך שנייה גם אחרי שנעלם.
• זיכרון עבודה – זיכרון מודע שנימצא במקום מסוים ובמצב נתון, שיש יכולת לשלוף אותו.
• זיכרון לטווח ארוך – זיכרון לאנשים מהעבר, אירועים וכדומה.
• לקויות בתחום החשיבה, הכוללות העדר אסטרטגיות למידה, קשיים בארגון הזמן, ארגון הקשב ועוד.


לקויות למידה בהיבט ההתנהגותי

בהיבט זה ילד או מבוגר עם לקויות למידה יהיה אימפולסיבי, חסר שקט, מבולבל, התנהלות איטית, לא מאורגנת ולא מתוכננת.


ליקויי למידה בהיבט החברתי רגשי

עקב הליקויים והכישלונות שצוברים לקויי הלמידה ותחושת חוסר האונים, נוצר מצב של דימוי עצמי נמוך, חרדות, הימנעות מפעילויות, כתוצאה מכך בדידות, עצב, דיכאון הדחקת רגשות המביאות לדימוי של “כאילו חזק”, מפתחים עור של פיל, כאילו לא מפריע להם שצוחקים עליהם ומרביצים להם ומנדים אותם, אך בעצם ההיפך הוא הנכון.


האם יש הבדל בין ליקויי למידה לבין מנת משכל?

כידוע אין קשר בין מנת המשכל לבין לקות למידה, אדם בעל ליקויי למידה יכול להיות סופר אינטליגנט ובעל IQ גבוה, אך בעל לקות למידה המפריעה לו לבטא את היכולות הגבוהות שלו ולהביא את עצמו למימוש הפוטנציאל הגלום בו.

הסוגים הנפוצים של לקויי הלמידה הם:
ד
יסלקציה – קושי בקריאה
דיסגרפיה – קושי בכתיבה
דיסקלקוליה – קושי בחישובים
היפראקטיביות – תנועתיות יתר
קשב וריכוז – קושי לשבת וללמוד ולהתרכז- דעת מוסחת
דיספרסיה – קושי בתכנון תנועה, הגורם לקושי ברכישת המיומנות המוטורית הבאה לידי ביטוי למשל בפעולות כמו: רכיבה על אופניים, תפיסת כדור וכדומה.


שיטת אלבאום – מה היא אומרת על ליקויי למידה?

הסיבה לליקויי למידה ותפקוד מקורה בכשל אורגני-קוגניטיבי או בכשל פיזי, כמו קשר עין-יד וכד’. שיטת אלבאום מתבססת על גישה האומרת כי ישנם 4 סוגי אינטליגנציות: אינטליגנציה גופנית, רגשית, חשיבתית ואנרגטית. לפי גישה זו, לקויות למידה ובעיות קשב וריכוז הם, בחלק גדול מהמקרים תוצאה של חוסר תיאום בתפקוד 4 האינטליגנציות או קושי בתפקוד של אחת מהן. החלק העיקרי בלימוד שיטת אלבאום הוא ללמוד שליטה באינטליגנציה ובתיאום בין האינטליגנציות השונות, כאשר כל אינטליגנציה יכולה לפעול בצורה תקינה לפי הקריטריונים הייחודיים שלה, וכן להשתלב עם פעולתן של האינטליגנציות האחרות, ורק אז האדם מסוגל לממש את הפוטנציאל האישי הטמון בו.
שיטת אלבאום באה לסייע ולהקל במגוון לקויות למידה ותפקוד, אולם בראש ובראשונה היא מתייחסת לתהליכי למידה ומכאן – שהיא מבוקשת במיוחד על ידי הורים שילדיהם סובלים מלקויות למידה שונות ומבטאים קשיים בלימודים. היא מבוקשת גם על ידי מתבגרים ואף מבוגרים שבגרו ונתקלים בליקויים לימודיים וחברתיים המתבטאים בקשיים כמו: דיסגרפיה (קשיים בכתיבה), דיסקלקוליה (קשיים בחשבון), בעיות קשב וריכוז, דימוי עצמי וחברתי נמוך, הפרעות קריאה, תנועתיות יתר, רגישויות יתר (לרעש, ריחות, מגע ועוד), בעיות מוטוריקה גסה ועדינה, רפיון שרירים, חריקות שיניים, יציבה לקויה, כאבי ראש, מתחים בלתי מוסברים, הימנעות מעיסוק בספורט, התפרצויות זעם. עוד דבר שמייחד את השיטה הוא השילוב האקלקטי של הרבה כלים הלקוחים משיטות שונות (מדיטציה, עיסוי, פסיכולוגיה, אנטומיה, תנועה), אבל הדבר אולי החשוב מכולם הוא ההתייחסות לתהליך הרגשי. באלבאום נותנים לכעס, לשמחה או לעצב לצאת החוצה.


שיטת אלבאום יכולה לשפר את רמת התפקוד של ילדים ומבוגרים גם יחד, הסובלים מלקויות למידה, מלבד הפרעות קשב וריכוז: קשיים מוטוריים שונים וביצוע פעולות יומיומיות, התמצאות במרחב ובזמן, היפראקטיביות, הרטבה, בעיות יציבה ובעיות רגשיות וחברתיות שונות הנגרמות כתוצאה מקשיים אלה.


ההערכות הן כי כ- 10% מהילדים בישראל סובלים מליקויי למידה ברמה כזו או אחרת. מחקרים גילו שילדים שלמדו בחינוך ביתי ובבתי ספר עם חינוך חופשי, לקויות למידה התבטאו בצורה פחותה מילדים שלמדו בשיטת הוראה תחרותית, נוקשה וכפייתית או לא תומכת ונגישה. אפילו תומאס אלווה אדיסון פרש מבית הספר הרגיל אל החינוך הביתי לאחר שנכשל בלימודים הקונוונציונאליים, אחרת מי יודע איפה היינו בלי ההמצאות שלו…


קיימים היום טיפולים רבים טובים ומגוונים בליקויי למידה, בניהן טיפול בתרופות כימיות, טיפול באומנות, בתנועה, אימוני מוח ועוד, אולם בקשה / המלצה לי אליכם – נסו הכול לפני שבחרתם בתרופות!
אני לא באה לשלול ולא לקחת אחריות לשום אמירה גורפת או קביעה נחרצת, אך לעיתים נראה כי לקיחת תרופה נעשית ללא בדיקת אופציות אחרות וללא ניסיון בטיפולים אלטרנטיביים אחרים, שהתגלו כמועילים מאד כבר עבור רבים.

בכל דרך שתבחרו, העיקר שתצליחו!


רחל נחמיאס – בעלת אתרליקויי למידה, מטפלת מוסמכת בליקויי למידה, מטפלת בשיטת אלבאום, שיטת אטנגו, תרגילי מוח ושיטות נוספות.

קליניקה במושב אלישמע (ליד הוד השרון) – 050-7247811

כתבות נוספות

שרי קרוכמל

לפני “אודות”, נתחיל ב”תולדות”… הקשר הראשון שלי עם עולם הרפואה והבריאות החל  בצבא. קורס חובשות, קורס חובשים תעופתיים ושרות כחובשת


קורס דולות לאחר לידה


תיקון חווית לידה


    השאר תגובה

    03-3810022

    רחוב הבנים 14, כניסה ב’, הוד השרון





    ©All rights reserved to Ema Adama
    לימודי NLP