חזרה
מעגלים בלידה

מכון ווינגיט – קורס דולות

מרצות ומנחות: אביבה גרבובסקי   –   אירית לנדאו

עבודת גמר בנושא: מעגלים בלידה
מגישה: ענת ליכטר (תלמידת קורס דולות בוינגייט, כיום דולה ומדריכת הכנה ללידה 052-3554043 )

                          
מעגלים בלידה – מבוא
כמי שהיא גם מטפלת בשיטת ורדי וגם דולה המכינה ומלווה נשים בלידה, בחרתי לשלב את שני העולמות שלי לעולם משותף.
ראשית קצת על שיטת ורדי:
שיטת ורדי זוהי שיטה נוירו-פיזיולוגית, הבוחנת את הקשרים במח ואת הקשר בין תפקודי המח ותפקודי הגוף. השיטה מבוססת על העקרון, לפיו דרך הגוף מתפתח המח, וכי באמצעות פעילות מוטורית-גופנית ניתן לפתור ואף למנוע לקויות למידה וקשיי תפקוד, ולעזור לאדם להגיע למיצוי היכולות האישיות הטמונות בו. שיטת ורדי פוגשת כל אחד מאיתנו בכל שלב בפעולות היומיומיות שלנו לדוגמא: כתיבה, יציבה, הליכה, עריכת חשבון, שימוש בשפות שונות, וכן בנושאים בעלי קושי מוטורי או תפקודי אחר.
הטיפול בשיטת ורדי מתבצע בעיקר על ידי תנועה ומכאן שניתן להשתמש בה גם בתהליך הלידה, באופן הבא:
אחת מהמערכות עליהן מושתת שיטת ורדי היא ‘מערכת המעגלים’. מערכת זאת מבוססת על ההנחה כי כאשר אנו מבצעים מעגלים לצד ימין אנו גורמים לזרימה נכונה בחלק הימני במח, מה שמחבר אותנו לרגש. ואילו כאשר אנו מבצעים מעגלים לצד שמאל, אנו גורמים לזרימה בחלק השמאלי במח, מה שמחבר אותנו לצד הקוגנטיבי-השכלי. ידע זה יכול לעזור לנו כאשר אנו מלווים יולדת ומאבחנים כי היא מתקשה להתמסר לתהליך הלידה.

את המעגלים בלידה ניתן לבצע בעזרת כפות הידיים, כפות הרגליים, האגן או הלשון.
•    מעגלי אגן
 במעגלי אגן נשתמש בתחילת הלידה (בשלב הלטנטי). במידה ואנו רואים כי היולדת נמצאת במקום של מחשבה וקשה לה להתמסר לתהליך הלידה, נרצה לחבר אותה לרגש ולכן בזמן ציר נבקש ממנה להניע את האגן בצורה מעגלית לצד ימין.
במידה והיולדת אינה משתפת פעולה ואולי קצת “מעופפת”, נבקש ממנה לעשות מעגלי אגן לצד שמאל על מנת לעזור לה להתחבר לצד השכלי במח.

•    מעגלי כפות ידיים ורגליים
נשתמש במעגלי כפות ידיים ורגליים במידה והיולדת בחרה לקחת אפידורל ואינה מסוגלת להניע את האגן, באופן דומה למעגלי האגן, על מנת לעזור לה להתחבר לחלק הרגשי במח. נבקש ממנה “לצייר” באוויר עיגולים לצד ימין בעזרת כפות הידיים או בעזרת כפות הרגליים, או לצד שמאל כדי להתחבר לחלק השכלי.

•    מעגלי לשון
נשתמש במעגלי לשון במידה וליולדת מאוד קשה לזוז. נבקש מהיולדת להוציא את הלשון ולבצע מעגלים לצד אותו אנו חושבים שנכון לה בהתאם למצבה, רגשי או שכלי.
מעגלים בעזרת הלשון יתנו לנו יתרון נוסף – הנעה וגירוי של השרירים הטבעתיים.

•    מעגלים הפוכים
נשתמש במעגלים הפוכים במידה והיולדת נמצאת במצב של  “לידה לא מתקדמת”. המעגלים הנקראים מעגלים הפוכים, מטרתם לשחרר אותנו מדפוס התנהגות מקובע. נבצע מעגלים בכפות הידיים ובכפות הרגליים במקביל, כאשר כפות הידיים מסתובבות שתיהן יחד לצד ימין ואילו כפות הרגליים מסתובבות לצד שמאל. כיוון שתרגיל זה דורש רמת ריכוז גבוהה, נוכל להקל על היולדת בכך שנבקש ממנה לבצע את סיבובי כפות הידיים בעצמה, ולבצע עבורה במקביל את סיבובי כפות הרגליים שלה.

נתחיל לתרגל עם היולדת כבר בפגישות הכנה ללידה (אפשר בזמן שאנו מלמדות תנוחות להתמודדות עם הצירים) ונבקש מהיולדת להניע את האגן בסיבובים לימין ואחר כך לשמאל. בסיום נשאל אותה לאיזה צד היה לה נח יותר.
במידה והיה לה נח להתנועע לצד ימין, ניתן להניח כי לאישה זו ככל הנראה יש קושי להתחבר לצד השכלי ואז כשנגיע לחדר הלידה במידה ונראה כי היא רגשנית מדי או “מעופפת” ונרצה למרכז ולפקס אותה, ננוע בעזרת תנועות אגן / ידיים / רגליים / לשון, לצד שמאל
במידה והיה לה נח יותר לנוע צד שמאל, אפשר להסיק כי אישה זאת כנראה מאוד שכלתנית ולעיתים קשה לה להתחבר לרגש ולכן כשנגיע לחדר הלידה, במידה ונראה כי היולדת מנסה לשלוט או קשה לה להתמסר לתהליך הלידה, נעדיף לבצע מעגלים בעזרת אגן / ידיים / רגליים / לשון, דווקא לצד ימין

עבודה זאת אינה מושתתת על בסיס מחקרי מוכח כלשהו ולכן אני מעלה אותה כרעיון למחקר מעמיק בעתיד ומציעה אותו לכן, חברותיי הדולות ואשמח לשמוע נתונים ותגובות בהמשך דרכינו כדולות.

בברכת לידות שלמות
ענת ליכטר – דולה, מדריכת הכנה ללידה

ביבליוגרפיה :
ספר: שיטת ורדי – עקרונות הטיפול האבחון, מאת שירלי ורדי
אודות שיטת ורדי מתוך אתר האינטרנט של מרכז ורדי

שירלי ורדי:
גדלה כילדה עם בעיות למידה קשות כגון: דיסלקציה, דיסכלכוליה, ADHD ועוד. טיפולים רבים שעברה בילדותה בניסיון לתקן את הלקויות השונות נכשלו כולם. לאחר שעזבה את בית הספר והצטרפת לסדנת ריקוד מקצועי. שם דרך חשיפה לתחום מסוים מאד של פעילות קואורדינטיבית גיליתה כי חלק ניכר מקשיי הלימוד שמהם סבלה נפתרו ולראשונה בחייה יכולתה להביא לכדי מיצוי את הפוטנציאל האמיתי שלה. בעקבות כך היא חקרה  וגילתה את הסיבות שעמדו בבסיס לקויות הלמידה והתפקוד השונות בכלל ושלה בפרט.
 בשנת 1990 התחילה תהליך שארך כ-7 שנים של לימודי נוירופיזיולוגיה ונוירופסיכולוגיה באופן פרטי “אחד על אחד” ועבודה משותפת בטיפולים רבים ומגוונים אצל  ד”ר עודדה פלד (נירופסיכולוגית) במהלכו “התחבר” הידע והרעיון התיאורטי שלה- של יכולות הפעלה מוטורית, הקשר בין גוף למוח, אנטומיה ופיזיולוגיה עם לימודי הנוירופיזיולוגיה והנוירופסיכולוגיה והביא להבשלת פיתוח “שיטת ורדי”.

עוד על שיטת ורדי:
לאור הפיתוח הנרחב בתחום חקר המוח מסתבר שהגוף נוטל חלק פעיל בכל התהליכים האינטלקטואליים של האדם, החל מהרגעים הראשונים לצאתו לאור העולם ועד הזקנה. תחושות הנקלטות בגוף עוברות בעזרת קשרים עצביים אל המוח, שם הם מאורגנות באופן שנוכל להשתמש בהם ללמידה, לתפקוד יעיל של הגוף ולהתנהגות מתאימה.
המפתח למיצוי היכולת העצמית והסיבה ללקויות הלמידה, ולקויות תפקוד רבות אחרות נמצא בקשרים שבין חלקי המוח השונים ובין המוח והגוף (ההתפתחות המוטורית), אלו תלויים זה בזה ונבנים במקביל זה על ידי זה, הם מתחילים להתפתח עוד ברחם במקביל לשלבי ההתפתחות ועיקרם מסתיים לרוב עד גיל 6. איכותם קשורה ישירות לרצף ולאיכות של כל שלב התפתחותי של הילד (החל מינקות), והם באים לידי ביטוי במגוון מערכות שונות המרכיבות את מכלול איכות החיים שלנו. מערכות אלו עלולות להיפגע במהלך החיים כתוצאה ממשבר נפשי, פגיעות ראש בשל תאונות, מחלות או טראומות גופניות אחרות.
דרך אבחונם של קשרים אלו (כבר אצל תינוקות) ניתן לתת מענה טיפולי הכולל זיהוי מקור הבעיה וטיפול בה. האבחון מאתר את המערכות הלקויות, סוגי הקלט ואופיו הייחודי של האדם ועל פיו נבנה מערך טיפולי, הכולל תרגילים החל מהפשוטים ביותר ועד למורכבים ביותר המובילים לתיקון קשרי המוח והגוף, מערכת הקואורדינציה ולמיצוי מקסימאלי של הפוטנציאל האישי של האדם.

כתבות נוספות

מיילדת

מיילדת – מיילדות ברוכות הבאות אל דף מיילדת – מתחם המיילדות באתר אמא אדמה – הריון, לידה והורות. באתר אמא אדמה יש מקום לכולן, יש פינות,


תיקון חווית לידה


קורס דולות לאחר לידה


    השאר תגובה

    03-3810022

    רחוב הבנים 14, כניסה ב’, הוד השרון





    ©All rights reserved to Ema Adama
    לימודי NLP